2. Com és Gurb a inicis del segle XX? (2a rev ind)

Quines carreteres hi havia? El 1850 va arribar la carretera de Barcelona a Vic i durant la dècada dels 60 es va anar expandint per els grans pobles d’Osona: Gurb, Manlleu, Folgueroles, Torelló, Roda de Ter, Prats… Anys més tard va arribar el ferrocarril a Vic i Gurb i St. Bartomeu no es van voler quedar sense i, per tant, es va arreglar la carretera que anava de Gurb a St. Bartomeu i que connectaria amb la que hi havia de Prats a Olost. Amb aquesta hi va haver problemes per a fer-la per culpa del contractista Narcís Alert, això durant el primer tram. Més tard es va canviar el disseny del segon tram que finalment passaria per la Casanova de l’Argila, Casademunt, Parés, Casadevall, Berenguer i Oms. Amb això van venir molts problemes i l’obra es va quedar una dècada paralitzada.

  • Quines fàbriques hi havia i  on es situen?

Als anys 70, hi havia la fàbrica Tarradelles és va fer al mateix lloc a on es situa actualment.

  • Hi ha algun canvi durant la Guerra Civil? El dia 18 de juliol de l’any 1936 va donar pas a la Guerra civil i a una revolució social en territoris que es van mantenir fidels a la república. Els partits més radicals de l’esquerra i els sindicats van prendre el control de la situació, mentre el govern de la república i el de la Generalitat eren desbordats pels esdeveniments. Durant els primers mesos de la guerra civil es va referma una violenta repressió contra els eclesiàstics i la gent considera de dreta. Es calcula que a la comarca d’Osona van ser mortes entre cent i dues-cent persones. Van haver-hi moltes morts sobretot en el cas dels homes. Per l’altra banda, els primers dies de la revolució van ser cremades totes les esglésies inclosa la capella de Sant Roc. Sant Andreu de Gurb va ser  incendiada el dia de Sant Jaume; Sant Esteve de Granollers va ser totalment destruïda. Moltes masies es van omplir de gent.